Fendt 724 Vario Gen6 Profi+
Lani jeseni je na trg prišla že šesta generacija serije Fendt 700. Ta serija je že vrsto let najbolj prodajna serija v Fendtovi ponudbi traktorjev. V seriji je šest modelov z močjo od 106 do 174 kW (150 do 237 KM) nazivne moči merjene po ECE R 120.
Nemci za novo serijo Fendt 700 Vario Gen6 pravijo, da so to kompaktni veliki traktorji. Na kratko bi lahko napisali, da imajo traktorji vgrajene 6-valjne motorje (stopnja V), Vario menjalnik ML 140 (714 Vario in 716 Vario) in ML 180 (718 Vario – 724 Vario). Pnevmatsko obešena kabina VisioPlus s panoramskimi okni in brisalcem 300° ima novo voznikovo delovno postajo s filozofijo delovanja Fendt ONE. Priključna gred ima štiri hitrosti vrtenja. Traktor ima pnevmatski zavorni sistem in visoko zmogljiv hidravlični sistem. Spredaj ima lahko Fendt nakladalnik Cargo (Profi). Obsežne so možnosti opreme za različna področja uporabe/zahteve. Skratka gre za vsestranski velik traktor.
Celotna nova serija 700 temelji na preizkušenem konceprtu prejšnje serije Fendt 700 Vario S4. Vendar ima nova serija številne novosti in izbolšave. Med te sodi novo voznikovo delono mesto (kabina), kjer imamo tri prikazovalnike. Nova je tudi večnamenska krmilna ročica z razširjeno funkcionalnostjo, kjer se gumbom poljubno dodeljujejo funkcije.
Fendt 724 Vario Gen 6
Pobliže pa smo pogledali model Fendt 724 Vario Gen6 s Profi+ opremo. Gre za najmočnješi model v novi seriji 700. Ima šestvaljni motor z nazivno močjo 174 kW (237 KM), maksimalna moča pa je 181 kW (246 KM). Motor razvije 1072 Nm navora pri 1450 vrt./min. Menjalnik je tako kot pri vseh Fendt traktorjih brezstopenjski, omogoča pa maksimalno hitrost traktorja 50 km/h.
Kabina VisioPlus
Kabino VisioPlus izdelujejo v treh različnih izvedbah, ima pa integrirano filozofijo delovanja FendtONE. Kabina ima 6,1m2 steklene površine in 2.520 l prostornine. RAven hurpa znaša 66 dB(A). Kabina ima pnevmatski sistem vzmetenja, obstajata dve različici, navadno pnevmatsko in udobno pnevmatsko vzmetenje. Volan omogoča ergonomsko nastavitev, saj je nastavljiv po globini in naklonu. Digitalna armaturna (instrumentalna) plošča je namšečena na volanskem stolpu in sledi nagibu in višini volana. Osvetlitev (zatemnitev) digitalne armaturne plošče nadzira dnevna svetloba in je neodvisna od voznih luči. Za traktorista je na voljo šest različnih udobnih Grammerjevih vozniških sedežev. Dualmotion naslonjalo sedeža pa se aktivno prilagaja gibanju voznika ob obračanju telesa (gledanju) nazaj ter podpira voznikov hrbet. Tudi sedež za sovoznika je zelo udoben. Na voljo je varnostni paket (komplet prve pomoči, varnostni jopič, opozorilni trikotnik) in gasilni aparat. Ključ za traktor je kodiran.
V kabini je nameščena elektronska platrofma za zabavo in komunikacijo “Infotainment”, ki ima vrhunske zvočnike, kakovosten radijski sprejem, možno je priključiti najrazličnejše zunanje avdio vire. Upravljanje je prek terminala ali vrtljivega pritisnega stikala na naslonu za roke.
FendtONE
Delovno mesto voznika FendtONE omogoča centralizacijo vseh komand na desnem naslonjalu za roko, kjer se nahajajo komandna stilaka, multifunkcijske ročice, vrtljivo pritisno stikalo. FendtONE delovono mesto voznika ima možnost prikazovanja na treh zaslonih (digitalna armaturna plošča, 12-palčni terminal na naslonu za roke, dodatni terminal, ki ga je mogoče umakniti v streho). Funkcije krmnilne enote se lahko prikažejo hkrati na treh zaslonih. Gumbom pa lahko prosto dodelimo njihove funkcije. Funkcionalne skupine imajo tudi barvno zasnovo označevanja kar zagotavlja boljši pregled. FendtONE omogoča več prostora za prikaz, prilagodljivost stikal, enostavnost uporabe itd.
Barvna zasnova in osvetlitev
Gumbi (stikala) za upravljanje imajo različne barve, odvisno od njihove funkcije. Vsaka funkcionalna skupina ima določeno barvo:
- oranžna barva: funkcije pogonskega sklopa ali menjalnika,
- rumena barva: funkcije priključne gredi,
- modra barva: funkcije hidravličnega sistema in hidravličnega dvigala,
- bela barva: splošne funkcije,
- petrol modra barva: Teach-In (poičevalne) funkcije, funkcije ISOBUS, itd.
Belim in petrol modrim tipkam lahko prosto dodelimo funkcijo. Tipke so osvetljene tudi z LED lučkami z ustrezno barvo. Ko so funkcije dodeljene, tipke dobijo tudi novo – ustrezno barvo skupine funkcij, ki jim tipka pripada. LED-lučke na gumbih dajejo ustrezne funkcionalne skupine, zgornja LED: prikazuje stanje funkcije (vklop/izklop). Upravljanje je hitro in enostavno zaradi barve. Velika je stopnja prilagoditve zaradi večjega števila prosto dodeljenih tipk.
Večnamenska krmilna ročica
Večnamenska krmilna ročica je v novi seriji preoblikovana in ima izboljšano ergonomijo. Osnovne funkcije (vzratna vožnja, aktiviranje tempomata in pospeševanje/upočasnitev) se niso spremenile. Ima pa 4 dodatne gumbe z možnostjo prerazporeditve funkcij. Na krmilni ročici je tudi vrtljivo kolo za nastavitev hitrosti tempomata med vožnjo. Funkcije ransmisije, kot so srememba hitrostne stopnje (I ali II), TMS itd., so nameščene bočno pod ročico. Zaradni osrednje razporeditve funkcij na krmilni ročici je tako manj premikanja roke. V osnovi pa premik večnamenske krmilne ročice naprej pomeni pospeševanje, pomik ročice nazaj pomeni pojemanje hitrosti, pomik na levo pomeni premembo smeri vožnje, premik na desno pa aktiviranje tempomata.
3L Joystick
3L Joystick je dodatna krmilna ročica, ki se uporablja za upravljanje 3. in 4. hidravlične krmilne enote ter sprednjega nakladalnika. V kombinaciji z nakladalnikom Fendt s tretjim ventilom lahko izvedemo tri funkcije hkrati. Ima dodatni gumb za vzvratno vožnjo (spremembo smeri vožnje) – ni potrebno premikati roke drugam (na glavno večnamensko krmilno ročico) za spremembo smeri. Tudi tej ročici lahko dodelimo funkcije po svojih željah (potrebah), z njo lahko izvajamo tudi ISOBUS funkcije. Imela pa naj bi do 27 funkcij, razdeljenih na do tri delovne ravni (3L – 3 ravni).
Vrtljivo pritisno stikalo
Vrtljivo pritisno stikalo se uporablja za upravljanje terminalov/armaturne plošče (terminale lahko upravljamo tudi na dotik). Imamo tudi štiri bliznjice za hitro krmarjenje (za hiter dostop).
Gumbi za nadzor
Imajo 14 funkcijskih tipk, barvno kodiranih glede na funkcionalne skupine. Nekateri beli gumbi so tovarniško nastavljeni s splošnimi funkcijami. Pri prerazporejanju funkcij dobimo tudi oprtične povratne informacije zaradi premišljene zasnove osvetlitve. Zasnova barv in osvetlitve omogoča hitro izbiro ustreznega stikala, manjša pa je tudi možnosti napačne izbire komande.
Zasloni – displayi
V kabini imamo tri zaslone, in sicer digitalno armaturno ploščo ter dva 12-palična terminala na dotik. Terminali imajo relativno preprosto strukturo menijev. Prikaz je prilagodljiv glede na potrebe posameznega uporabnika ali potrebe dela (priključka).
Digitalna armaturna plošča
Digitalna armaturna plošča ima 10,1-palični zaslon (brez dotika). Prikaz pa je lahko cestni ali izvencestni (terenski) način in dnevni ali nočni način. Izbiramo – nastavljamo med različnimi pogledi kot je na primer prikaz hidravličnih ventilov, porabe goriva, itd. Tudi pri spreminjanju običajnega pogleda so še vedno prikazani ustrezni podatki za cestni promet.
12-palični terminal na naslonu za roke
12-palični terminal na naslonu za roke je standardna oprema pri vseh različicah opreme. Lahko se upravlja z upravljanjem na dotik in z vrtljivim pritisnim stikalom. Na ekranu imamo do šest pojavnih oken, ki so prosto nastavljiva. Vsak voznik si lahko ustvari svoj uporabniški profil, ki omogoča shranjevanje izbranih pogledov (pojavnih oken) in nastavitev, kar omogoča individualizacijo uporabe traktorja. Terminal ima integriran dnevni in nočni videz, upravljanje pa je po zasnovi intuitivno (podobno kot smo navajeni pri pametnih telefonih in tabličnih računalnikih). Stuktura menijev pa omogoča enostavno iskanje posameznih funkcij.
12-palični terminal v strehi
Teminal na strehi je dodatni in 12-palični. Ustreza funkcijam terminala na naslonu za roke. Polovično zložljiv v naslonjalu: spodnja polovica je še vedno vidna v uvlečenem položaju.
Prikaz na terminalu
Na terminalu imamo zgoraj in spodaj tudi tako imenovano “glavo” in “nogo”, ne glede na to kako spreminjamo videz osrednjega prikaza. V glavi so splošne informacije o stanju, kot so sprejem, čas, datum, splošne nastavitve, itd. V nogi pa so pomembne informacije kot so hitrost tempomata, število vrtljajev motorja, poraba goriva itd. S klikom na ustrezen simbol v glavi ali nogi se odpre ustrezen meni oziroma pojavno okno (celozaslonski način).
V osrednjem delu treminala oziroma zaslona pa ima tovarniška nastavitev šest pojavnih oken. Prejšnja generacija serije 700 je imela štiri pojavna okna, sedaj pa si lahko nastavimo do šest pojavnih oken (prikazov). Vsak uporabnik pa si zasle lahko nastavi svoje individualne prikaze na zaslonu in to do 15 strani na uporabnika. Funkcije lahko prikazujemo tudi samo v štirih pojavnih oknih. Pogosto uporabniki želijo imeti tudi večji prikaz določenih funkcij (npr. za prostoročno vodenje traktorja po vodilnih linijah). Zato s klikom na ustrezno pojavno okno odpremo ustrezen meni v celozaslnoskem načinu.
Launchpad
Launchpad je pregledna stran v terminalu za hiter dostop do vseh funkcij, kar je primerljivo z gumbom za dom (home) na pametnem telefonu. Na vrtljivo pritisnem gumbu imamo tipko za hitri dostop do Launchpada. Z Launchpad-om pa hitro pridemo do funkcij sprednjega in zadnjega hidravličnega dvigala, motorja in menjalnika, linearnih modulov za hidravlične ventile, managementa pri obračanju na koncu parcela, osvetlitve, električne nastavitve ogledal, vzmetenja prednje preme, prezračevanja in klimatiziranja kabine, medijev, dodeljevanje funkcij tipkam, porabi goriva, izračunu porabe goriva pri različnih delih, upravljanju priključkov, servisu in diagnozi, kameri, itd.
IOM (Individual Operation Manager)
IOM (Individual Operation Manager) omogoča fleksibilno dodelitev funkcij posameznim stikalom. Vsak voznik ima lahko svoj uporabniški profil in tako lahko hitro prikliče svoje nastavitve. Do IOM v terminalu dostopamo prek tipke za hitri dostop na vrtljivo pritisnem gumbu ali prek ikone na Launchpad strani v terminalu.
Poraba goriva
Poraba goriva se prikazuje v l/h, l/ha in l/100 km, in sicer kot trenutna poraba, povprečna poraba, porabljeno gorivo v 1, porabljeno gorivo 2. Terminal ima shranjenih do 10 vgrajenih izračunov za enostavno določanje porabe goriva med različnimi operacijami.
Servis in diagnoza
To je neke vrste dnevnik s sporočili o napakah, vključno z opisom. Sistem omogoča prikaz onesnaženosti (umazanosti) zračnega filtra, nivo hidravličnega olja, stanje DPF filtra za trdne delce. Na terminalu dobimo informacije za servis, sporočila o napakah pa so napisana v navadnem besedilu, ne pa v obliki kod.
Druge nastavitve prek terminala
Na terminalu lahko nastavimo (aktiviramo) sprednje hidravlično dvigalo oziroma nastavimo dvižno višino, hitrost dvigovanja, hitrost spuščanja, hitrost vrtenja prednje priključne gredi, avtomatiko prednje priključne gredi, stacionarno delovanje sprednje priključne gredi, nastavitev razbremenitve sprednjega dvigala oziroma pripetega priključka.
Prek terminala na zadnjem hidravličnem dvigalu nastavljamo (aktiviramo) dvižno višino, hitrost dvigovanja, hitrost spuščanja, hitrost vrtenja in avtomatiko priključne gredi, stacionarno delovanje priključne gredi, stranske stabilizatorje, nastavitev vlečne in položajne regulacije.
S terminalom nastavljamo lahko dve sitrosti tempomata – optimalno prilagajanje hitrosti neodvisno od vrtljajev motorja. Shranimo lahko dve hitrosti motorja (število vrtljajev motorja). Nastavljamo lahko funkcije za spreminjanje smeri vožnje, TMS – samodejno nastavljanje vrtljajev motorja in prestanega razmerja z optimizirano porabo (delovanje prek večfunkcijske krmilne ročice in topalke za plin). Imamo pa tudi samodejni nadzor največje obremenitve 2.0.
Pri hidravličnih ventilih prek terminala nastavljamo/aktiviramo količino olja, časovno funkcijo, nadzor zagona, izbiramo ventil za zunanje delovanje, prednostno funkcijo.
Tudi traktorske LED luči, ki omogočajo osvetilitov do 37.900 lumnov, se nastavlja prek terminala. V spomin lahko vnesemo dva načina osvetlitve, npr. cestni in izvencestni (terenski) način. Funkcija Coming Home pa omogoča ugasnitev vseh luči. Položaj električnih ogledal lahko nastavljamo prek terminala s puščicami ali pa prek vrtljivega pritisnega gumba. Prek terminala lahko vklopimo tudi ogrevanje ogledal.
S terminalom nastavljamo – upravljamo tudi s hidravličnimi ventili, avtomatiziranjem funkcij pri obračanju na koncu parcele, z vzmetenjem sprednje preme, zračenjem in klimatsko naprevo, medije (radio, AUX; Bluetooth, USB). Z “Upravljanjem priključkov” lahko shranjujemo vnesene nastavitve za posamezne priključke, ki jih uporablja traktor. Sem sodi delovna širina, togo ali pregivno vlečno oje, vrsta priklopa.
Fendt Smart Farming
Fendt Smart Farming ali Fendt pametno kmetovanje je kompleksen sistem, ki ga sestavlja FendtONE, prostoročno vodenje traktorja po vodilnih linijah, agronomski paket, telemetrija in upravljanje priključkov. FendtONE ni le nov centralizirani delovni prostor za krimiljenje funkcij na traktorju, ampak je to tudi enoten sistem načrtovanja, krmiljenja in dokumentiranja pridelovalnih postopkov. Postopki potekajo na enotno zasnovani programski opremi v pisarni in na krmilnih napravah traktorja. Imamo brezžični prenos podatkov, ki jih lahko uporabljamo kjerkoli prek različnih naprav (pametni telefon, tablica, PC računalnik). Upravljalna logika na traktorju in v pisarni je enaka. To omogoča tudi optimizacijo celotnega delovnega procesa.
Upravaniki imajo na razpolago dostop do modularnega Fendtovega portala za uporabnike: www.fendt.one. To je osrednja platforma za upravljanje podatkov o terenu, načrtih za delo in strojih, upravljanje ekipe. Ima enako logiko delovanja kot traktorski terminal. Začetna stran ima šset pojavnih oken: Stroji, Fendt Task Manager, Poročanje in Karte. Za delovanje portala pa moramo imeti licenco za osnovni agronomski paket.
V okviru Fendt Smart Farminga imamo štiri različne module, ki vključujejo prostoročno vodenje traktorja po vodilnih linijah, agronoski modul, telemetrijo in upravljanje ISOBUS priključkov. Imamo osnovne pakete opreme, na voljo pa so tudi opcijske dodatne funkcije.
Prostoročno vodenje po vodilnih linijah
Osnovni paket za prostoročno vodenje po vodilnih linijah vključuje predopremo traktorja za sledenje vodilnim linijam in aplikacijo FendtGuide. Dodatno pa lahko izbiramo različne sprejemnike – antene (NovAtel ali Trimble), Fendt Contuor Assistant, Fendt TI, Fendt TI Headland (Fendt TI Auto). Sprejemniki lahko delujejo z RTK signalom, ki omogoča natančnost na centimeter. V primeru izpada TRK signala lahko navigacijski sistem še 20 minut deluje brez težav. Tako vodenje traktorja omogoča učinkovitejšo izvedbo del, nepogrešljivo ob varstvu raslin, traktorist se razbremeni, ni prekrivanja prehodov, večja je učinkovitost in bolj učinkovita izraba goriva. Fendt Contour Assistant pa je razširjena aplikacija za vodenje traktorja, ki omogoča Contour Segments in Single Trac vodenje. Single Trac vodenje je sistem prostoročnega vodenja traktorja za poljšine, ki niso bile posajene s tem sistemom. S Single Trac sistemom posnamemopot trakotoja po parceli. Naslednjič pa se lahko prostoročno vozimo po popolnoma enaki poti (kot da bi imeli položene itrnice). Contour Segments vodenje traktorja samodejno ustvarja segmente kontur na podlagi meje polja, uporablja se tudi na koncu parcele. sistem omogoča tudi hranjenje in obdelavo podatkov. Tudi stare posnete poti lahko spremenimo v konturne segmente. Omogoča prihranek časa in udobje, hitro in enostavno kartiranje poti. Adaptive Curve pa je funkcija, ki omogoača, da z ročnim načinom vožnje zaobidemo neko oviro. Zabeležena pot ob tem, pa je osnova – referenca za nadaljnje avtomatske (avtonomne – prostoročne) prehode, ki sledijo zaobideni poti. To zagotavlja, da lahko tudi po tem, ko ste zaobšli oviro, obdelate celotno delovno širino (npr. med košnjo).
Modul Agronomie
Osnovni paket agronomije vključuje aplikacijo Fendt Task Dov in Fendt Task Manager. S tem paketom ustvarjamo naročila za delo (načrte zadelo), ovrednotimo delo stroja in izvajamo celovit pregled opravljenega dela. Fendt Task Doc omogoča hiter in enostaven prenos podatkov na datoteko usreznega polja (parcele) prek povezave Bluetooth ali GSM. Med podatki so podatki polja (Fendtove Guide linije, meje in ovire), ime polja, trenutni posevek, naslov podjetja ali stranke, ime vloge, uporabljen priključek. Fendt Task Manager pa se uporablja za ustvarjanje in pošiljanje naročila za delo, Fendt Task Manager Reports pa za izdelavo in pošiljanje poročil o opravljenem delu.
Fendt Connect
Fendt Connect je orodje za upravljanje voznega parka, ki omogoča oddaljeno spremljanje in sprejemanje odločitev skoraj v realnem času. Je osrednja telemetrična rešitev za Fendtove stroje. Za delovanje Fendt Connect-a moramo imeti na traktorju vgrajeno ACM škatlo (AGCO Connectivitiy Module). Ta zbira relevantne podatke o traktorju in jih prenaša v Fendtov portal (oblak). S Fendt Connect se podatki o strojih beležijo in ovrednotijo, tako da lahko kmetje in izvajalci storitev spremljajo, analizirajo in optimizirajo stanje in uporabo svojih strojev. Zahvaljujoč mobilnemu prenosu podatkov lahko trenutne strojne podatke prikličete ne glede na lokacijo – prek osebnega računalnika (PC), prenosnega računalnika, tablice ali pametnega telefona.
Fendt Connect zagotavlja informacije o položaju in poti traktorja, porabi goriva, založenosti z AdBlue, hitrosti vožnje, delovni čas, izkoriščenost stroja, sporočila o napakah, prihajajoči servisni intervali, itd.
Modul za upravljanje priključkov
Osnovni paket za upravljanje priključkov pokriva funkcije ISOBUS. Kot opcijo pa Fendt ponuja SectionControl, Fendt VariableRateControl, Fendt Implement Management (TIM).
Prek terminala lahko upravljamo zadnje in sprednje ISOBUS priključke. ISOBUS je standardiziran vmesnik, ki mora ustrezati standardu ISO 11783. Fendt ima ISOBUS vtičnico zadaj in spredaj. Ko priključimo ISOBUS priključek na traktor, se na terminalu prikaže zaslon za upravljanje priklučka. Funkcije priključka lahko dodelimo traktorskim stikalom. Na voljo imamo do 40 možnosti, in sicer osem gumbov na večnamenski krmilni ročici, 27 funkcij na 3L Joystick ročici, pet gumbov na naslonu za roke. Zunanji terminal (terminal priključka) tako ni potreben.
Fendt SectionControl (SC) omogoča samodejni nadzor do 36 sekcij, kar omogoča različne delne širine. Območne ovire in meje polja je mogoče izpustiti. Omogoča popolnoma avtomatski način delovanja na pasu za obračanje traktorja in stroja. Osnovna zahteva za delovanje je Fendtov sistem za prostoročno vodenje traktorja po vodilnih linijah in aktivacija programske opreme SC. Prihranimo lahko do 15% pri gnojilih, pesticidih, semenih itd. Varujemo tudi okolje z izogibanjem dvojnim prehodom ali obdelavi območij zunaj parcele.
Fendt VariableRateControl (VCR) pa omogoča variabilne hektarske odmerke znotraj iste parcele glede na aplikacijske karte. To pride v poštev pri setvi, varstvu rastlin in gnojenju z mineralnimi gnojili. Zemljevid aplikacij v formatu ISO-XML ali Shape se na traktor prenesejo prek Fendt TaskDoc. Lahko upravljate vse priključke, ki so skladni z zahtevami ISOBUS TC-GEO. Uporaba VCR pomeni učinkovitejšo izrabo materialov (semena, FFs, mineralnega gnojila), poveča se donosnost, manjše so obremenitve okolja. Z dokumentiranjem opravljenega dela pa imamo podlage za dokazovanje zakonskih zahtev (npr. glede uporabljene količine mineralnih gnojil).
Fendt Implement Management (TIM) pa omogoča da priključek upravlja s traktorjem in ne obratno, kot je običajno.
Za konec
Fendt 724 Vario Gen6 ni le ogromna moč traktorskega motorja, ki se prenaša na kolesa ali priključno gred. Traktoristi pohvalijo njegovo udobnost pri celodnevnem delu. Čeprav Fendt vgrajuje digitalne rešitve v traktoje že desetletja, sedaj s FendtONE upravljalnim prostorom v kabini traktorja in v pisarni z vsemi moduli zagotavlja tako celovito digitalizacijo traktorja, kot tudi celotnega kmetovanja. Od uporabnika traktoja pa je v veliki meri odvisno, ali bo vso to tehniko uporabljal in izkoristil v polni meri.
Avtor: Tomaž Poje
Objavljeno: Kmečki glas, priloga TIN – Tehnika in narava, XXV (2021), št. 4